Vyhledávání





Celkový počet studentů pro akademický rok 2014/2015
257 studentů

Detail předmětu

Úvod do filosofie umění I. - zimní

Kód předmětu: FAVU-1UFIL-Z
Akademický rok: 2015/2016
Typ předmětu: povinný
Typ studia: bakalářský (první cyklus)
Ročník: 2
Semestr: zimní
Počet kreditů:
Výsledky učení předmětu:
Student by měl být schopen vyložit v základních bodech nejvlivnější filosofické koncepce umělecké tvorby, rozumět základním pojmům filosofie umění a dokázat je zařadit do celkového rámce dějin umění a jeho teoretické reflexe.
Způsob realizace výuky:
90 % kontaktní výuka, 10 % distančně
Prerekvizity:
Základní orientace v dějinách (zejména moderního) umění, povšechný přehled o hlavních obdobích a jménech evropské filosofie.
Korekvizity:
Není specifikováno.
Doporučené volitelné složky programu:
Není specifikováno.
Obsah předmětu (anotace):
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními pojmy a tématy filosofické reflexe umění. Podání látky je založeno na kombinaci historického a problémového přístupu: Různé varianty odpovědí na otázku „co je to umění?“, které se objevily v dějinách evropského myšlení, jsou zkoumány jak v dějinné perspektivě, tak s ohledem na současnost. Kurz je tvořen několika tematickými okruhy, např. umění jako mimésis; umění a estetika; umění jako exprese; umění jako forma; umění jako znak a struktura; moderna – avantgarda – neoavantgarda – postmoderna; debata o definici umění ve 2. pol. 20. století.
Doporučená nebo povinná literatura:
Gordon GRAHAM, Filosofie umění, Brno: Barrister & Principal 2000
Konrad Paul LIESSMANN, Filozofie moderního umění, Olomouc: Votobia 2000
Jaroslav VOLEK, Kapitoly z dějin estetiky. Od antiky k počátku XX. století, Praha: Panton 1969
Mario PERNIOLA, Estetika 20. století, Praha: Karolinum 2000
Vlastimil ZUSKA, Estetika. Úvod do současnosti tradiční disciplíny, Praha: Triton 2001
Noël CARROLL, Philosophy of Art. A Contemporary Introduction, Londýn: Routledge 1999
Tomáš KULKA – Denis CIPORANOV (eds.), Co je to umění, Červený Kostelec: Mervart 2010
PLATÓN, Ústava, Praha: OIKOYMENH 1996, 2001, 2006, kniha 3., 4. a 10.
ARISTOTELÉS, Poetika, Praha: OIKOYMENH 2008
Immanuel KANT, Kritika soudnosti, Praha: Odeon 1975, http://uloz.to/xqzXazR/kritika-soudnosti-pdf
Friedrich SCHILLER, „Listy o kráse“, „Listy o estetické výchově“, in: Výbor z filozofických spisů, Praha: Svoboda-Libertas 1992
Georg Wilhelm Friedrich HEGEL, Estetika. Sv. 1, Praha: Odeon 1966, „Úvod“
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
Výuka je založena na kombinaci přednášek, zaměřených na obecné uvedení do látky, a společné četby kratších filosofických textů.
Způsob a kritéria hodnocení:
Písemná práce
Jazyk výuky:
čeština
Pracovní stáže:
Není specifikováno.
Osnovy výuky:
1. Uvedení do problematiky. Co je to filosofie. Estetika a filosofie umění.
2. Počátky filosofie. Antický pojem umění: techné. Svobodná a služebná umění.
3. Umění jako mimésis. Platón a Aristotelés.
4. Historické proměny pojmu umění. Středověk, renesance, osvícenství. Původ a vznik „moderního systému umění“.
5. Zrod estetiky jako filosofické disciplíny. Její základní pojmy a kategorie – bezzájmovost, vkus, vznešeno. Estetika 18. století.
6. Kant a estetika. Charakteristika Kantovy filosofie. Problematika Kritiky soudnosti. Základní pojmy Kantovy estetiky – vkus, krása, vznešeno, génius. Počátky formalismu v umění.
7. Německá klasicistní estetika. Winckelmann. Lessing. Výmarský klasicismus – Goethe a Schiller. Autonomie uměleckého díla a výchovná role umění.
8. Romantická estetika. Hölderlin, Schelling, Friedrich Schlegel, Novalis. Pojem romantické ironie. Umění jako exprese.
9. Hegelova estetika. Charakteristika Hegelovy filosofie. Krása jako smyslový projev ideje a umění jako podoba absolutního ducha.
10. Vybrané motivy filosofie umění poloviny 19. století. Baudeilaire a modernost. L’art pour l’art. Kierkegaard a estetická existence. Wilde a estetismus.
11. Marxismus a realismus v teorii umění. Uvedení do marxistické metodologie. Lukács. Teorie odrazu.
12. Nietzsche. Koncepce apollinského a dionýského principů. Základní motivy Nietzscheho filosofie: věčný návrat, nihilismus, nadčlověk.
Cíl:
Cílem kursu je seznámit studenty se základními pojmy, metodami a tématy filosofické reflexe umění.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky:
Přednášky jsou nepovinné.

Typ (způsob) výuky:

Přednáška: 52 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor: Mgr. Václav Magid

Zařazení předmětu ve studijních programech